Marknadsföring: Rapport från FGM

Under 2019 hade Färg- och limbranschens granskningsman, FGM två fall rörande marknadsföring där medlemmar har ifrågasatt andra medlemmars marknadsföring. I båda fallen hade de medlemmar som fått påpekande hänvisat till att kommit bra ut i olika tester. Detta var i sig korrekt men marknadsföring som följde på det kunde ge intrycket att produkterna var bättre än andra liknande produkter totalt sett.

FGM påtalade att marknadsföringslagen anger att marknadsföringen måste stämma överens med hur ”en genomsnittskonsument uppfattar marknadsföringen vid ett hastigt påseende”.

I båda fallen ändrade därför det företag som fått påpekande sin marknadsföring i enlighet med det synpunkter som FGM hade.

SVEFF konstaterar att FGM fungerade bra för branschen som ett sätt att enkelt lösa tvister mellan medlemmar rörande marknadsföring.

Anledningen till att FGM finns och hur FGM fungerar och kan nyttjas kan läsas här på SVEFFs hemsida >>

Henrik Jansson
Föregående
Föregående

Kemikalieinspektionen - EU-information via webinar den 15 oktober

Nästa
Nästa

Gör din röst hörd till Kommissionen om Giftinformation och färgbrytning! - senast 9 juni