Analys av förslag till revidering av CLP
Utkastet till revidering av CLP -förordningen kom den 19 december. CLP står för Klassificering, märkning och förpackning av kemiska ämnen och blandningar.
Viktigaste ändringar som kan få negativa följder:
Vid reklam för klassade kemiska blandningar så ska CLP-klassificeringen framgå. (tidigare gällde det bara webbutiker där man kan lägga en beställning)) (art 48)
Minsta fontstorlek på etiketten (8 pt för förpackningar upp till 3 liter) (Table 1.3)
Ytterligare regler om etiketten, att bakgrunden ska vara vit, minsta avstånd mellan linjer etc. (1.2.1.5.)
Förslag om harmoniserade klassificeringar ska kunna göras för grupper av ämnen – inte ämne per ämne som idag [kan finnas risk att bevisbördan för att underbygga en klassning blir lägre]
Bestämmelse för refill-stationer för konsument och proffs. Hur de ska vara utformade etc. [kom: Anmärkningsvärt är att man vill inkludera vilken typ av blandningar som får finnas i refill-stationer (ex. inte frätande för hud kat 1) Detta borde inte vara inom ramen för CLP!] (art 35(2a))
Sannolikt positiv påverkan
”Fold-out labels” – Kommissionen säger sig vilja tillåta detta i större utsträckning men det är inte tydligt i texten hur detta görs. Ev. är det en ändring i artikel 31(1) som fallit bort.
MOCS (More than One Constituent Substance) ska betraktas som en blandning enligt CLP för att undvika överklassificering av MOCS som innehåller små mängder av en farlig förorening etc.
Ytterligare undantag för märkning av produkter som understiger 10 ml.
Oklar påverkan
Namn på företag som notifierat klassificeringar i C&L-inventory ska göras offentliga
Kommissionen vill få befogenhet att be ECHA eller den Europeiska myndigheten för Livsmedelssäkerhet (EFSA) (!) att ta fram förslag på harmoniserade klassificeringar enligt CLP.
Självklassificeringar med strängare klassningar ska uppdateras inom 6 månader (tidigare ”utan onödigt dröjsmål”)
Angående digital märkningsinformation är möjligheterna att spara plats på etiketten ytterst begränsade. Det är bara icke-obligatorisk märkningsinformation som får finnas digitalt och inte på etiketten. Allt annat måste alltid finnas på förpackningen. Eventuellt kan det bli lättnader i framtiden.
Rapportering till Giftinformationscentralen
Medlemsländer ska kunna utse ECHA som mottagare av rapporter ”competent body”
Även företag som för in produkter till annat medlemsland eller legotillverkare ska omfattas av rapporteringsskyldighet (om man inte kan visa att informationen redan lämnats in)
Även Kommissionen och ECHA ska kunna göra utdrag för statistisk analys (tidigare bara medlemsländerna) [Mao vill man bredda användningen av informationen – det kan vara ett hot men också en möjlighet att slippa rapportera in samma information igen]
Detta är bara Kommissionens första förslag – mycket kan fortfarande hända när Parlamentet ska säga sitt..
Nästa steg: Kommissionen presenterar sitt förslag för allmän konsultation som startar i januari 2023 och sedan startar behandlingen i Rådet och Parlamentet. Kommissionen planerar även att publicera den delegerade akten med kriterier för hormonstörande, PMT och PBT i januari. Den behöver inte förhandlas i Rådet och Parlamentet utan kan träda i kraft tidigare.